Hry s využitím psa
03.04.2007

Specialita - hra "na doktory" v SpŠ Chrudim
Děti, postižení i později senioři si rádi hrají

Hrubá motorika:

Lavička
výstup na lavičku, přejíti a sestup.
Dítě jde po lavičce a vede psa. Ten jde vedle lavičky. Zpět obráceně. Pes na lavičce a dítě vedle.

Plastové kruhy
průměr asi 1m. Kruhy jsou upevněné
ve stojanech asi tři za sebou.
Dítě prochází kruhy, leze po čtyřech, jde v podřepu atd. Pes jde s dítětem.

Plastové kruhy s tyčemi
nastavují se různé výšky tyčí (překračování, přeskakování, se psem. Podlézání - pes se plíží.
Podlézání po čtyřech apod.)

Podlézání a překračování psů
zde je dobré mít více psů a provádět kombinace. Pokud jeden pes velký, tak podlézat. Malého překračovat.

Cílená
v řadách proti sobě jsou děti proti psovodům se psy. Děti mají za úkol (jednotlivě, nebo podle počtu psů) plnit úkoly jako obměny chůze, lezení, plížení, poskakování. Tímto určeným způsobem se dostanou děti ke psovi. Uchopí vodítko a spolu s psovodem a psem se vrátí na původní místo. Povely děti opakuji po psovodovi.

Chodíme chodíme
dítě si vybere psa a spolu s ním obchází kolem židle(oběma směry). Dělá slalom mezi kužely apod.
Chodí kolem napnutého provazu.

Opičí cesta
překážková dráha postavená podle schopnosti dětí. Nejdříve ji překoná dítě samo a potom se psem.
První cesta je ke psovi, kde se s psem pomazlí a potom vezme psa za vodítko a stejnou cestou se spolu vrací.

Kdo vyhraje
dvě děti sedí asi 3m od sebe a uprostřed je pes. Děti se snaží obelstít psa, když si přehazují míček.

Házená
dítě si vybere psa o odejdou na určité místo. Zde mají dva hadrové míčky a hází na cíl (kruh, bedna apod.) Ruce se vystřídají- pravá- levá. Pes může míčky aportovat.

Jemná motorika:

Koulelo se koulelo
děti mají tři hadrové míčky. Po vyznačené trase míček kutálí L - P rukou nebo oběma najednou.
Po odkutálení míče dá dítě psovi povel k přineseni míčku. Může i psovod.

Poslouchej pohádku
pes a dítě leží na břiše a dítě čte psovi. Potom vezme šroubovací, plastovou krabicí s pamlsky, odšroubuje víčko, vybere pamlsek, dvěma prsty dá psovi na dlani. Krabici zašroubuje.

Krmení
způsob podávání pamlsků lze použít samostatně jako blok nebo po ukončení jakéhokoliv úkolu, který pes splní. Podávání – z natažené dlaně – střídá ruce. Ze špetky – ze dvou prstů. Z pěsti – pes se snaží čenichem a jazykem pamlsek dostat.

Připínání v kombinaci s určováním barev
máme různobarevné obojky a vodítka. Dítě má za úkol vybrat obojek a vodítko podle určených barev.
Obojek nasadí psovi a připne vodítko. Projde se ze psem o psa odstrojí. Psa odmění. Obojek může mít různé zapínání, případně kovový.

Objímaná
dotyková stimulace - velký pes se postaví nad dítě. To se zvednutím snaží obejmout psa kolem krku.
Ruce křížem uchopí střídavě L - P přední nohy psa. Dotýká se určené části psa (uši, čumáku i zubů, břicha, ocasu apod. ruce střídá. Potom psa odmění.

Houbaři
po podlaze se rozhodí barevné plastové mety (kostky, kuželky, krabičky apod.). Dítě dostane košíček (kyblíček) a na pokyn jakou barvu má vybírat, vezme psa na vodítko a jdou na houby. U určené barvy dítě položí košík a „houbu“ uchopí jednou rukou (nebo prsty) a uloží do košíku. Pokračuje v hledání „hub“. Ruce se střídají. (Dohlíží psovod). Dítě nesmi pustit vodítko z ruky. Na závěr se s psem pomazlí a odmění.

Na lenochy
dítě se psem leží na žíněnkách nebo dekách (mohou i s psovodem). Poslouchají čtenou, nebo reprodukovanou pohádku. Dítě si psa hladí a mazlí se s nim.

Kadeřníci
psovod ukáže jak se pečuje o srst psa. Potom děti češou a kartáčují psa pod dohledem psovoda.